Förändring

Vissa saker förändras aldrig som aprilvädret. Det känns tryggt att vi kan lita på att det ena dagen är sol, nästa dag vaknar vi till snö igen. Vi lever i en snabb, och föränderlig värld där alla utan betänketid behöver ställa om. Inte bara en gång, utan flera gånger utan några garantier. Då är det lite extra skönt att vissa saker aldrig förändras. Vilka vanor, och tankar håller du extra hårt i just nu? Hjälper de dig, eller stjälper de dig? Kom ihåg att ha minst en känslomässig ”happy hour” idag. Gärna tillsammans med andra. Enkla tips som gör skillnad. Ha en fin fredag och var rädd om dig! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Happy hour

Låt dina känslor få hämta andan en stund, och avsätt medvetet en timme för en känslomässig ”happy hour” idag. Ensam eller tillsammans med kollegor, familj och vänner. Själv har jag redan haft min första ”happy hour”. Tidigt i morse gick jag en promenad längs glittrande vatten runt Södermalm. Mitt mentala mål var en coronafri stund, och bara njuta av livet. Kl 16 blir det Facetime, och högläsning av viktorianska kärleksdikter på engelska. Det hade inte hänt om vi inte hade varit i situationen vi är i. Jag har valt ut en dikt av Lord Byron, och en av William Morris. Något säger mig att vi kommer skratta mycket under vår högläsning. Vad är ditt favorittips för en bra känslomässig ”happy hour”? Enkla tips som gör skillnad. Ha en fin fredag och var rädd om dig! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Arbeta hemifrån

Arbeta, eller studera hemifrån förutsätter både disciplin, och bra rutiner. Även vi som är vana att delvis jobba på distans behöver nu ställa om till heltid. Utan ordning blir det lätt kaos, och det hör inte hemma på en arbetsplats. Fortsätt ha samma morgonrutiner som du normalt har. Det vill säga; gå inte direkt från sängen till ditt arbete bara för att du arbetar hemifrån. Gå en snabb promenad på morgonen som om du faktiskt ska gå till jobbet. Skapa en arbetsyta, och strukturera din arbetsdag som om du vore på jobbet. Det gäller även fika, mikropauser och lunch. Ha täta kontakter både med dina kollegor, fortsätt att dricka kaffe ihop via videosamtal, likaså med din chef. Ha möten som vanligt. Kom ihåg att viktig information kan ”försvinna” bland all e-post. Skicka alltid ett sms om något måste åtgärdas omedelbart. Nya rutiner om hur ni kommunicerar ska självfallet redan vara på plats. Om ni är flera familjemedlemmar som arbetar/studerar hemifrån är det viktigt att både strukturera upp tider, och utrymme tillsammans. Respektera varandras arbete, familjegräl får vänta tills efter arbetstid. Söndagar är för många en dag att laga matlådor, stryka kläder och förbereda sig mentalt för sin arbetsvecka. Håll fast även vid dessa rutiner nu. En sista sak: kolla i förväg vad som eventuellt syns i din bakgrund vid videosamtal. Annars kan det lätt bli pinsamt för alla inblandade. Enkla tips som gör skillnad. Lycka till på din nya arbetsplats! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Mentalt maratonlopp

Coronaviruset skakar nu om hela vår tillvaro. Ovissheten skapar otrygghet, och vår tillit sätts på prov när ingen kan ge oss svaren vi vill ha. När det händer är det lätt att känna sig känslomässigt vilsen, och bli mentalt handlingsförlamad. Det är viktigt att komma ihåg att människan har en oerhörd förmåga att klara av svåra perioder, och sedan komma tillbaka ännu starkare. Just nu befinner vi oss i början av ett mentalt maratonlopp, och tillsammans kommer vi att ta oss igenom coronakrisen. Första steget för att orka hela vägen är att göra slut med vårt inre monster som gärna ältar, och skapar känslomässig oreda. Håll dig uppdaterad om vad som händer via officiella kanaler, och gör det på i förväg bestämda tider. Däremellan är det viktigt att fortsätta att leva som tidigare. Majoriteten av oss är friska, och vi arbetar även om många nu gör det hemifrån. Det är ok att vara rädd, ingen är oberörd av situationens allvar. Tvärtom. Däremot ska vi akta oss för att sprida falsk information, och kräva känslostyrda beslut som i slutändan kan skapa nya problem. Det skapar onödig panik, och hjälper ingen. Respektera din rädsla, och var samtidigt uppmärksam så att den inte börjar styra din vardag. Då kommer det bli det psykiskt, känslomässigt och även fysiskt jobbigt. Bryt istället den negativa spiralen på ett tidigt stadium genom att göra något annat, t ex hjälpa dina äldre grannar att handla. Gå en promenad, ring en vän eller se en rolig film. Skratt är en förlösande må bra kraft som hjälper dig bryta rädslans makt, och minska dess negativa inflytande. Leta medvetet efter positiva nyheter, och dela dem på sociala medier. Allt är inte nattsvart även om det kan tyckas så just nu. Nu är det läge att ta hand om varandra, och lita på att vi tillsammans kommer att klara coronakrisen. Enkla tips som gör skillnad. Var rädd om dig! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Mirakelmedicin

En gång i tiden, inte för så länge sedan så skröt folk om att de bara behövde sova 4-5 timmar per natt. Det är en urban myt som tyvärr ibland fortfarande sprids bland entreprenörer, företagsledare och politiker. Sanningen är att majoriteten av oss behöver sova 7-9 timmar. Det är hjärnan som kräver sömn. Dels för att återhämta sig, dels för att bearbeta alla intryck vi har haft under dagen medan kroppen behöver vila. Kloka människor tar sin sömn på allvar, och skapar bra förutsättningar för att sova gott. Sova är vår tids mirakelmedicin då sömnen hjälper kroppen att läka både fysiska skador, och sänka vår inre stress. Sömn är det första vi ska prioritera, inte det sista. Ibland handlar sömnproblem om något så enkelt som en förkylning. Andra gånger är det oro för morgondagen som förstör vår sömn. Faktum är att de största orsakerna till våra sömnsvårigheter är ängslan, och oro. Ett bra verktyg för att minska sina oroliga tankar är att göra en grubbellista inför natten. Skriv en lista med saker som du är orolig över. Lägg sedan listan i hallen eller utanför dörren, och där får den ligga tills nästa dag. På morgonen kan du börja grubbla igen om du önskar, men listan ska lämnas utanför sovrummet. Enkla tips som gör skillnad. Jag önskar alla en fortsatt bra vecka! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Kvällsrutiner

Sova gott handlar ofta om att skapa rofyllda, och genomtänkta rutiner som får dig att både somna lättare och sova bättre. Hur ser dina kvällsrutiner ut? Varvar du ned, släpper taget om dagen och lägger dig samma tid varje kväll? Eller är det precis tvärtom. Gör en kvällsdagbok i 14 dagar. Det hjälper dig att få en bra överblick över dina kvällsrutiner, och hitta eventuella sömnproblem. Kanske är det så enkelt som att du behöver lägga dig en timme tidigare. Smågräla varje kväll innan sängdags är en dålig idé, och skapar lätt dålig sömn. Ha istället en stående tid på helgen när ni pratar om det som irriterar/oroar. Ransonera serietittande till två avsnitt per kväll är ett måste för mig. Kvällsstopp för sociala medier, och e-post efter kl 20.00 hjälper många att sova bättre. Vad behöver du sluta göra för att sova gott? Enkla tips som gör skillnad. Jag önskar alla en fortsatt bra vecka! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Snarka

Kärleken övervinner allt. Nja, kanske inte. Visste du att storsnarkande män, och självklart även kvinnor kan ge sin partner hörselskador? Har du sömnproblem så kan det faktiskt vara så illa att det är din partner som gör att du inte får sova på nätterna. Om så är fallet, är en smart lösning att under en månads tid testa att ha separata sovrum. Både för din egen hälsas skull, och för att bevara kärleken. Åtminstone i veckorna, på helgerna kan man sova ihop. Enkla tips som gör skillnad. Jag önskar alla en lugn vecka! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach