Snarka

Kärleken övervinner allt. Nja, kanske inte. Visste du att storsnarkande män, och självklart även kvinnor kan ge sin partner hörselskador? Har du sömnproblem så kan det faktiskt vara så illa att det är din partner som gör att du inte får sova på nätterna. Om så är fallet, är en smart lösning att under en månads tid testa att ha separata sovrum. Både för din egen hälsas skull, och för att bevara kärleken. Åtminstone i veckorna, på helgerna kan man sova ihop. Enkla tips som gör skillnad. Jag önskar alla en lugn vecka! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Sova

Sova gott är nästan en hel vetenskap. Många saker kan vi själva påverka som mat, dryck och motion. Nödvändig medicin i mindre utsträckning. Genom att lära dig hur just din kropp fungerar, och med lite planering kan du enkelt göra dig av med flera sömntjuvar. Kaffe är en klassisk dryck som håller många vakna om den dricks för sent på dagen. Det tar 6 timmar för koffein att lämna kroppen. Te är däremot ofta rogivande. Alkohol hjälper oss att somna men det är också orsaken till att sömnen både blir orolig, och avbruten. Generellt somnar vi lättare av kolhydrater medan större mängder protein kan påverka sömnen negativt. Det beror på att protein kräver mer arbete i våra matsmältningsorgan. Om du har sömnproblem; skriv en mat- och dryckesdagbok under ett par veckor. Det är ett enkelt sätt att hitta eventuella sömnfällor kopplade både till vad du äter/dricker, och hur dags i förhållande till sänggående. Tyvärr kan även mediciner påverka vår sömn negativt. Om så är fallet, prata med din läkare om du kan byta till en medicin med färre sömnbiverkningar. Motion, och dagsljus gör våra hormoner glada. Ett träningspass på morgonen får oss att sova gott visar ny forskning. Hård kvällsträning ger däremot sämre sömn eftersom det ökar utsöndringen av stresshormoner. Det gör att du blir pigg, och inte alls sugen på att sova. Se därför till att ha gott om marginaler om du väljer pulshöjande motion på kvällstid. Cirka tre till fem timmar brukar det ta för stresshormonerna att minska. Lugna motionsformer som yoga, qing gong eller en skön kvällspromenad hjälper dig istället att varva ned, och skapar positiva sömneffekter. Om du tar kost- och vitamintabletter kom ihåg att kolla om de ska tas på morgonen, eller på kvällen. Vissa vitaminer har stimulerande ingredienser, och kan därför rubba din sömn. Enkla tips som gör skillnad. Jag önskar alla en bra vecka! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Välkommen 2020

2020 års viktigaste råd: ta hand om din sömn. Kvaliteten på vår sömn påverkar hur vi mår fysiskt, mentalt och emotionellt. Hur? Börja med att se över din fysiska sovmiljö. Behöver något förändras? Bättre säng, och mindre oreda är två saker som hjälper dig att uppgradera din sömn. Ta även bort all elektronik som mobil, surfplattor och tv från sovrummet då de stör din nattsömn. Gör sovrummet till ditt viktigaste må bra rum. Ett rum som skapar positiva förutsättningar för en hälsosam sömn. Låt rummet vara tyst, svalt och mörkt. Enkla tips som gör skillnad. Jag önskar alla ett framgångsrikt 2020! Marianne Pettersson Mental Tränare & Coach

Lucka 24

Steg i mörker, gå sakta och lyssna.
Något ser dig…. någon hör dig…. någon vakar och långt borta anar man ett stort ljus.
Ligg inte vaken. Sov med fina drömmar.
I gryningen öppnar du ögonen, utvilad.
Du anar ljuset trots att årets mörkaste dag närmar sig.
Du vet att det skall lysa starkare och starkare.
Du tänker inte längre på den tid som runnit bort, den kommer aldrig tillbaka. Tänk på den tid som återstår. Tänk på ”Just nu nu” just nu i ögonblicket och det kan aldrig tas ifrån någon.
Ljuset. Och en ny dag.
Denna vackra dikt är skriven av min vän Karl Eklund, manusförfattare & poet. Tack Kalle! Jag önskar alla en fridfull jul! Ta hand om dig själv & ta hand om varandra. GOD JUL! Marianne Pettersson, Mental tränare & Coach

Lucka 23

Dan före dopparedan. Dags att varva ned, och njuta av att julen är här. Hur du än väljer att fira jul så hoppas jag att det blir kärleksfullt, och trevligt. Ge alla andrum, och låt dörren till konflikter, ilska och våld vara stängd åtminstone över julen. Det är ingen katastrof om allt inte är perfekt. Julen är varken förstörd för dig, eller någon annan. Ta ett djupt andetag, känn glädjen flöda, och bara njut. Ha en fridfull dag! Marianne Pettersson, Mental tränare & Coach

Lucka 22

Det krävs så lite att vara en glädjespridare. Ett vänligt ord, en hjälpande hand och en öppen attityd kommer vi långt med. Ändå väljer så många det motsatta. Hårda ord, barnsliga härskartekniker och illasinnade skvaller. Gärna inför öppen ridå. Men det är inte de missunnsamma som motiverar oss att bli lite bättre. Eller får oss att stiga ur sängen när livet är tufft. Det är glädjespridarna som inspirerar oss, och de kräver ingen publik. De bara finns där. Tack alla underbara glädjespridare runt om i världen! Hur väljer du att sprida glädje idag, imorgon och på julafton? Trevlig 4:e advent! Marianne Pettersson, Mental tränare & Coach

Lucka 21

Ta inte dig själv på så stort allvar. Skratta, och dela med dig av dina misslyckanden. Var snäll mot dina medmänniskor. Var ännu snällare mot dig själv. Ha roligt. Acceptera inte elakheter, eller var elak själv. Lär dig förlåta både dig själv, och andra. Be om ursäkt när du har gjort fel. Ha tillit. Våga säga både ja, och nej. Släpp taget Låt inte bitterheten ta över. Livet är kort. Och sist men inte minst snälla människor är sexiga. Punkt slut. Ha en fantastisk lördag! Marianne Pettersson, Mental tränare & Coach