Tidstjuvar

5 tidstjuvar att ha koll på då de har en förmåga att ställa till med problem. Våga sätta gränser, och skapa samtidigt ett bättre arbetsklimat både för dig själv och för dina kollegor. Hantera alltid din arbetstid med den respekt den förtjänar. Ge inte bort den i onödan.

  1. Hantering av e-post
  2. Mobilen
  3. Ineffektiva möten
  4. Störande kollegor
  5. Sociala medier

Vilken är din värsta tidstjuv? Under hösten kommer längre inlägg om våra 5 största tidstjuvar på jobbet. Ha en bra vecka! Marianne Pettersson Mental tränare, och Coach

Hjälpreda

– Om du säger prioritera en gång till så lägger jag mig ned på golvet och skriker.
– Prioritera. Trots hotet så la sig hen till sin egen stora förvåning ned på golvet, och skrek. Detta hände för ett par år sedan, och när vi hörs innan jul varje år så skrattar vi gott åt den i efterhand komiska situationen. Hen kom till mig för att bättre kunna hantera sitt nya arbete som mellanchef i en stor organisation. Då prioritering av arbetsuppgifter med åren hade blivit en belastning istället för ett hjälpmedel brast det på vårt tredje möte.

Efter utbrottet (jag har tillåtelse att berätta denna historia) testade hen att i 3 veckor strikt prioritera sina arbetsuppgifter, och då släppte mycket av problemen. Genom att avsätta tid till att både göra ett veckoschema, och dagligen ha koll på vad vi behöver prioritera tar vi kontroll över både små, och stora uppgifter på jobbet. Det i sin tur minskar stress, press och vi hittar våra tidstjuvar vilket gör det lättare att lösa olika frågor innan de blir till stora problem. Vad behöver du prioritera på jobbet denna veckan? Ha en fin vecka! Marianne Pettersson Mental tränare, och Coach

Jobbinventering

Inget arbete är perfekt. Det är många komponenter som ska fungera på jobbet för att vi ska trivas, och känna äntligen måndag. Ibland är det våra arbetsuppgifter som ställer till med problem. Kanske en oförstående och krävande chef, eller grälsjuka kollegor. Det kan också handla om den fysiska arbetsmiljön, stress eller att vi är missnöjda med vår lön. Dessa situationer kan få även den bästa av oss att knyta näven i smyg. Efter semestern när vi är utvilade, och kan se på vårt arbete lite mer neutralt är ett bra tillfälle att inventera både arbetsuppgifter, och vår arbetsmiljö. Du behöver inte vara missnöjd för att göra detta, tvärtom är det bra att göra det även när vi trivs på vår arbetsplats. Passa samtidigt på att släppa tanken att du är maktlös för det är vi sällan. Välj istället att ta makten över din unika jobbsituation.

Använd veckan klokt, gör anteckningar och notera vad som händer på din arbetsplats. Vilka arbetsuppgifter tycker du bäst om? Vilka uppgifter skjuter du ständigt framför dig? Finns det uppgifter du vill slippa? Vad uppskattar du med ditt arbete? Vem ser du fram emot att träffa på jobbet? Har du ett stressfyllt arbete som sliter på din kropp fysiskt, och mentalt? Går det att förändra, och minska stressen på din nuvarande arbetsplats?

Vilka kollegor skapar irritation, och varför blir du irriterad? Är chefen verkligen till 100% en idiot? Behöver du reagera på allt som sägs, och görs runt omkring dig? Är du en förebild, eller kanske en del av problemet? Vad händer om du ändrar din attityd både till arbetet, och till dina kollegor? Sist men inte minst; finns det fler frågor du behöver ställa dig själv den närmaste tiden? Njut av veckan, och ge dig själv gott om tid att inventera ditt arbete. Och precis som fotot säger: din potential är oändlig. Ha en fin vecka! Marianne Pettersson Mental tränare, och Coach

Tillbaka på jobbet

Jag hoppas att du har en fin sommar. Augusti månad betyder att majoriteten av oss snart kommer att börja arbeta igen. Förhoppningsvis känner du dig både utvilad, och är glad att vara tillbaka på jobbet. En bra idé är att göra första veckan till en omställningsvecka. Stretcha hjärnan genom att mjukstarta med lättare arbetsuppgifter, och bygga på efter hand. Ge dig själv tid till att landa i dina rutiner, och fortsätta vårda goda vanor som du har skaffat dig under sommaren. Mindre stress, mer sömn, vardagsmotion och ett lugnare morgontempo. Kan det finnas fler sommarvanor som du vill ha med dig resten av året? Nu är ett bra tillfälle att lägga grunden för nya positiva rutiner.

Dåliga sommarvanor kan du däremot släppa taget om nu. Annars finns det en chans att de cementeras, och ställer till med problem längre fram. Sena kvällar, och för mycket alkohol skapar snabbt oreda både hos oss själva, och i vår omgivning om vi fortsätter ge dem utrymme efter semestern. Kanske finns det andra nyfunna ovanor som du behöver slänga i soporna, här och nu?

Många av oss ser fram emot en spännande höst på jobbet. För andra känns det så där att vara tillbaka på arbetet. Efter ett par veckor är det också lätt att falla tillbaka i gamla negativa hjulspår igen. Under augusti månad kommer jag därför att skriva om jobbmotivation. Samt dela med mig av väl fungerande verktyg som kommer att göra ditt arbete både lättare, och lite roligare. Jag önskar alla en fortsatt fin vecka. På måndag morgon hittar du ett nytt inlägg på bloggen.

Ps, tack att du respekterar mitt arbete, och vid eventuell delning hänvisar till min blogg 365 dagar. Detsamma gäller när hela eller delar av mina texter läggs ut på företag/organisationer och privata sociala medier som inte ägs av mig. Varmt välkommen till 365 dagar – förändra ditt liv en dag i taget! Marianne Pettersson Mental tränare, och Coach

Pussas eller skrika

Förutom att köra från A till B kan en bil användas till mycket; förvaring, pussa någon man tycker om eller skrika tills rösten inte längre bär. Det har jag ägnat min morgon åt; skrika non-stop – inte att pussas. Sedan kan man också läsa min fantastiska vän Charlotte Jonasson Falks underbara bok ”Känslor och färger i livet”. Här kombinerar hon sin vackra konst med djupt personliga texter. Magiskt, kärleksfullt och tankeväckande. En bra start på morgonen påverkar oss ofta positivt resten av dagen. Själv börjar jag gärna min dag med att läsa en inspirerande text. Det ger mig en chans att reflektera över både de små, och de stora sakerna i livet. Detta tar jag sedan med mig under dagen, och för det mesta funkar det. Men ibland behöver även jag skrika ut min frustration, och det hände mig i morse (jag går upp med tuppen, och bor i lägenhet därav skrika i bilen).

De senaste månaderna har jag fått många frågor om mig blogg, varför jag inte längre lägger ut några inlägg. Lite kortfattat kan jag nu berätta att min långa frånvaro på bloggen beror på att jag har varit allvarligt sjuk under en lång tid. Glädjande har jag nyligen blivit friskförklarad. Återhämtad till 100% dröjer ett tag till, jag låter min kropp bestämma takten utan någon stress. Nya blogginlägg kommer när de kommer, kanske redan i nästa vecka. Nu när jag har återfått min syn längtar jag efter att skriva igen.

När tårarna har torkat, och den värsta smärtan har avtagit ger livet oss alltid en ny chans att fungera, och må ännu bättre. En del fortsätter per automatik som tidigare, andra väljer nya vägar i livet. Då jag tidvis har varit isolerad, och endast haft mina tankar som sällskap har jag funderat mycket på våra känslomässiga reaktioner i svåra situationer. Varför väljer vi så ofta den svåra vägen, istället för att acceptera situationen som den är just då. Här, och nu är inte detsamma som för evigt. Fysiskt trasiga kroppsdelar ger oss chansen att bli medvetna om allt som faktiskt fungerar i vår finurliga kropp, och om vi tillåter det kan vi till och med må bättre än tidigare.

Pussas eller skrika, båda mår vi bra av och att kärleksfullt omfamna det trasiga är alltid ett bättre val än att jaga perfektion. Tänk om, och tänka annorlunda är ofta räddningen i motsats till perfektion som är en illusion, inget annat. Trevlig midsommar! Ps, kör försiktigt i midsommartrafiken och ta hand om varandra. Marianne Pettersson Mental tränare, och Coach

Lucka 24

”För varje minut som du är arg förlorar du sextio sekunder av glädje”, okänd. Jag önskar alla en God Jul! Marianne Pettersson, Mental tränare & Coach

Lucka 23

Dan före dopparedagen. Slit inte ut dig in i det sista. Var nöjd med allt som du, och familjen har hunnit göra. Lägg upp fötterna på bordet och ta ett djupt andetag. Julen står vid dörren, och det är ingen katastrof om allt inte är perfekt. Julen är varken förstörd för dig, eller någon annan. Låt glädjen flöda, och bara njut. Ha en underbar fjärde advent! Marianne Pettersson, Mental tränare & Coach